Een introductie voor de geïnteresseerde leek

Digital Signage is een containerbegrip voor alles wat te maken heeft met het verspreiden van informatie via schermen. Van enorme LED schermen op gebouwen en langs snelwegen tot de schermpjes bij producten in de witgoedwinkel en alles daartussenin.

Maar wat maakt Digital Signage? Welke zaken komen erbij kijken? Waar moet je aan denken als winkeleigenaar, retailketen, adverteerder of hotel, als je met Digital Signage waarde wilt toevoegen aan je bedrijf, de bedrijfsvoering, de klantbeleving of het verstrekken van informatie?

DE UITDAGING

Digital Signage is by default een zeer zichtbaar medium. Falende schermen komen we over al tegen; van de boardroom tot op straat. Wie kent die schermen niet met daarop het bericht:

  • “player not registered”,
  • “fatal error #2324, reboot required”,
  • “No Signal / HDMI (1) Check the cable connection… (2) Press Source on your remote…”
  • Een zwart blok in een groot LED scherm met verder prachtige content

En allemaal denken we dan: ‘Knullig. Geef je zoveel geld uit aan een scherm… ‘. Maar dit zijn gevolgen van techniek die faalt en een support proces wat niet (goed genoeg) functioneert.

DIGITAL SIGNAGE IS

Vanzelfsprekend: het scherm

Schermen zijn er in vele vormen, maten, soorten en uitvoeringen. Neem het verschil tussen LCD en LED. Een LED TV is geen LED scherm, maar een LCD scherm dat aangelicht wordt door LED lampjes achter het scherm. Een LED scherm is een scherm dat bestaat uit heel veel kleine driekleurige lampjes die samen een beeld laten zien, waarbij de resolutie bepaalt vanaf welke afstand het een uniform beeld oplevert.

Naast LCD en LED, zijn er binnen de monitoren nog de smaken QLED (Samsung), OLED (LG, Philips, Panasonic, Sony). OLED is een scherm dat – in tegenstelling tot LCD en net als LED – zelf licht uitstraalt door middel van Organic LED ‘lampjes’. QLED is een LCD scherm met hoge maximale brightness en een speciale laag nanokristallen, die de kleur van LCD beter weergeven.

Binnen LED zijn er de smaken DIP, waarbij je de rode, groene en blauwe lampjes kunt zien en welke vaak voor lage resoluties en grote (>30m2) schermen worden gebruikt. En SMD, waarbij de drie kleuren zijn verpakt in een gegoten kunststof ‘huisje’ met een lensje erop. SMD wordt ingezet voor schermen met een hoge resolutie (een kijkafstand van minder dan 30 meter).

Niet elk scherm is geschikt voor inzet op elke plek. Op een zonnige locatie zal een extreem helder scherm nodig zijn om het licht van de zon te overwinnen (hoge brightness), waar binnen met een scherm van normale brightness gewerkt kan worden. Dit geldt ook voor LED en LCD. De maximale brightness van het scherm heeft een grote impact op zijn warmtehuishouding, elektriciteitsverbruik en prijs, waardoor het inzetten van zo’n scherm vaak vraagt om goed thermisch management (koeling door middel van luchtstromen) en een degelijke TCO berekening. Dit om onaangename verrassingen te voorkomen.

De manier waarop een scherm wordt ingezet bepaalt in grote mate zijn levensduur. Elk scherm neemt in helderheid af gedurende het gebruik. Moet een scherm continu volle capaciteit stralen, dan zal de levensduur korter zijn; wordt de capaciteit goed gedimensioneerd (niet meer dan 50% van de tijd nabij de limiet), dan is de oplossing energiezuiniger en gaat het scherm langer mee.

Naast helderheid zijn de grootte (van 1 tot 98+ inch in LCD), de resolutie (van HD tot 8K) en de pitch in LED belangrijke kenmerken. De pitch is de afstand tussen de verschillende pixels (eenvoudig gezegd: lampjes). P10 betekent 10mm tussen de lampjes, P2 2mm etc. Als vuistregel wordt de benodigde pitch afgezet tegen de kijkafstand, waar elke mm voor een meter telt. Een P10 scherm heeft dus een goede resolutie voor een (gemiddelde) kijkafstand vanaf 10 meter. P2 is ‘scherp’ vanaf 2 meter kijkafstand , etc.

Dan, de content

Elk scherm heeft aansturing nodig om te weten wat er afgespeeld moet worden: de content. Thuis is dat de box van VodafoneZiggo of KPN. In een winkel, boardroom of op straat is dat vaak een ‘player’; hier wordt onderscheid gemaakt tussen de hardware- en de software player. De hardware bestaat uit een PC, Raspberry, tablet of ander medium waarop de software draait.

De keuze van hardware wordt ingegeven door het operating system (OS). Die wordt bepaald door de voorkeuren van jou als klant en het doel dat je voor ogen hebt met je (netwerk van) scherm(en). De belangrijkste smaken OS zijn Windows10, Android, WebOS (LG), Tizen (Samsung). Allemaal hebben ze hun specifieke voor- en nadelen, afhankelijk van de inzet: zijn ze onderdeel van een groot netwerk, kun je er fysiek gemakkelijk bij, is grootte van de hardware van belang, wat wil je er functioneel mee (camera integratie, videoconferencing, 4K, 8K, film, foto, streaming…), voer je onderhoud zelf uit of besteed je het uit en welke software voor het afspelen van de content wil je gebruiken.

Het afspelen van de content wordt verzorgd door player software die we het Content Management Systeem (CMS) noemen. Ook hier hangt de keuze sterk af van de inzet, maar ook van het OS en de beschikbare hardware. Overwegingen zijn bijvoorbeeld:

  • de wens alles op afstand te besturen via internet / de cloud…
  • de mate van (detail van) planning die nodig is; wil je per dag plannen , per uur, programmatic…
  • welke content je wilt laten zien: film, streaming, foto, websites…
  • moeten er triggers mogelijk zijn: activatie van content door een knop, een touchscreen, een bewegingssensor …
  • wil je camera-informatie integreren
  • etcetera

Er zijn legio mogelijkheden. Voor elk scenario is er een oplossing met een passend prijskaartje. Het is belangrijk te implementeren wat nodig is, met enig idee van toekomstige wensen en – ook belangrijk – realistisch berekend. Waarom een Rolls-Royce, als een goede middenklasser ook voldoet!

Tot slot en zeker zaken om niet te vergeten: connectiviteit en support

Het aansturen van een scherm valt of staat met connectiviteit. Het maakt feitelijk niet uit waar die connectiviteit uit bestaat: een HDMI kabel, een internetverbinding, een wificonnectie … als de ketting van verbindingen niet (goed) werkt, beïnvloedt dat direct en zichtbaar de prestaties van het scherm en daarmee de tevredenheid van de gebruiker of de impact die het heeft op je audience.

Afhankelijk van de toepassing moeten keuzes gemaakt worden op het gebied van connectie: via bedrijfsnetwerk, bekabeld of draadloos, wifi of 3G/4G/LTE, glas of koper, HDMI of via extenders, managed of unmanaged. Daarna volgt de hardware om die connectie te beheren, waarvoor vragen beantwoord moeten worden als: welke 3G/4G router, welke switch, hoe snel en stabiel moet de verbinding zijn, is remote management noodzakelijk, etc.

Als vuistregel geldt: te veel bezuinigen op de hardware betekent investeren in de support die je nodig hebt om zaken up-and-running te houden.

Niemand zou kostbare tijd moeten besteden aan zaken die afleiden van de eigen expertise. Voor het management van een netwerk van schermen of het repareren van schermen loont het om specialisten in te schakelen.

CONCLUSIE

Achter de term Digital Signage (&AV) zit een wereld van technologie. Een wirwar aan overwegingen en keuzes, die jouw bedrijf kunnen ondersteunen en doelgericht brengen naar The Next Level.

Heb je hulp nodig, bel ons voor een afspraak. We helpen je graag verder!